addig a jó erkölcsre szoktassa, magát., ez a szent, maga el hagyá abaráti életet ött esztendö mulva, azért hogy az egésségit helyre álithassa, de azt láttyuk, atheodorus nevü jo akarojának tett panaszábol, hogy azok gyalázatosok valának. kik abarati élettel, el hagyták ajó erkölcsöt, furcsaságbol, vagy unadalombol, szent agoston világosan mondgya, hogy azok. kik el hadgyák aklastromot, fogadások ellen vétkeznek. aug. in ps.79.v.l2. in ps.95. C.12. az anyaszent egy ház penitentziát adot az ollyanoknak, de világi képen meg nem büntették az olyanokot, hanem gyalázatot szenvedtek.

A klastromi szent élet, anyira kezdék fényleni, hogy nap keleten egy kevés idö alat. egy nehány ezer barátok, és klastromok. valának, v. st Chrys. hom.14. in ep.1. ad timoth. st aug. de mor eccl.1. C.67. tsak egyedül a szent pacomius reguláján. öttven ezer barátok valának, ezek klastromokra valának fel osztva, és mindenik klastromban. egy abbás parancsolt. ezek mindnyájan eszsze gyülnek vala a husvéti innepekre, hier. in praef: in reg. st pacom. et epist. ad eustoch.1. semmi nem vala könnyeb, mint az illyen klastromokot fel állitani, se földet, se egyéb joszágot nem birtanak. a mi fel gerjeszthette volna az irigységet, ahoz se szabadság, se segittség nem kivántatot. hogy mindeneket el hadgyák. és olyan puszta helyekre mennyenek lakni, ahol soha ember nem járt, és ót nyomoru kalyibákot epittsenek, fábol, vagy nádbol, és hogy ót élödgyenek, csendeségel és munkával, nem hogy másoknak terhekre lettek volna, de sött még a közönséges jonak hasznára valának, meg segitvén sok szegényeket munkájokal, amint ide fellyeb meg mondottam, itt szollok az elsö idökröl, mert amidön abarátok el kezdék hagyni a pusztákot. és az egy házi dolgokban kezdék magokot avatni, a Calcedoniai gyülés meg tiltá hogy klastromokot csinályanak. apüspök engedelme nélkül, Can.4, aklastromok. anyira meg szaporodának, hogy a varosok mellé is kezdének

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 438)


Előző oldal | Következő oldal