neveket bé iratták, a Competensek, vagy a meg világositottak laistromában, orig.in Cels. 1.3. illyen formában, két rendben lévö Cathecumenusok valának, ahalgatok, és a Competensek, ezek az utolsok böjtöltenek nagy böjtben, valamint ahivek, és aböjt mellet gyakorta imádkoztanak, napjában, egy nehány szor terdre estenek, éttzakákon fel költenek. gyakorta meg gyontanak; ezeket pedig mélyebben is tanittyák vala ahit ágazatira, föképpen a szent haromságnak, és az íge meg testesülésének titkaira, gyakran esze gyüjtötték öket atemplomban. ahol meg kérdezték, és meg visgálták hogy mit tudnak, azután. exorcizálták öket, és imádságot mondottak reájok, ahivek elött, ezt nevezik vala, akoron. scrutiniumnak, az az, kérdezésnek. tudakozásnak. ezt sok saeculumokig követték, még mikor kis gyermekeket kereszteltek is, de még mostanában is látunk erröl az anyaszent egy ház officiumában emlékezetet, fö képpen, a nagy böjt negyedik hetén lévö szeredának miséjében, amelyben, avakon születröl vagyon az Évangyélium.
A nagy böjt vége felé, ami atyánkra tanittyák vala öket, és a szenttségekre, ezt a rend tartást, az oktatásokban., világosan láttyuk. a jerusálemi szent Cyrillus Cathechezisében, és a diáconus ferrandus szent fulgenciusnak irot levelében, az éthiopiai kereszttségrol. ap.fulg. epist.II. mind ezek a probák után, akiket látták hogy meg érdemlik akereszttséget, azokot választottaknak nevezték, és nagy szombaton, meg keresztelték Ceremoniával, hogy akristusal fel támadhassanak. tertull.de bapt. Cap. 19.20. vagy pediglen. pünkösd vasárnápja elött valo szombaton. hogy a szent lelket vehessék. ugyan akor, abérmálást is egy szers mind fel adták. rend szerént, tsak ezen a kétt innepen kereszteltenek: epist.4.: szent léo pápa, nem hagyá jová, a siciliai püspökök szokásit.,
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 314)