avilágnak vége, és mikor szent péter azt kérdé, hogy hová lészen szent jános, igen nagy békeséges türesel szenvedi vala. az ö együgyü tudatlanságokot, és fogyatkozásokot, mindenkor is azon volt, hogy öket meg jobbithassa.

A tanitványokon itt értem azt a tizen kettöt akiket maga mellé választot volt, noha az irás tanitványoknak nevezi mind azokot, kik azö tanitását követték, és keresztelve valának, ezek igen sokan is voltanak. mivel a szent mátyás választásán, százhusz tanyitván vala jelen, többen is valának ött száznál, kik egy szers mind látták a kristust. fel támadása után, az anyaszent egy ház, már akor két részböl állot, ugy mint a népböl, kiket közönségesen, hiveknek, vagy atyafiaknak nevezték, és azokbol. akiket. akristus választot volt az anyaszent egy ház szolgálattyára, ugy mint a tizen két apostolokot, és hetven tanitványokot, akiket ketten ketten küldi vala el maga elött.

A szeretetnek egy nehány gradussát láttyuk ebben a külömböztetésben, a melyek méltok a meg visgálásra, akristus azt. tanittya nékünk, hogy minden ember ami felebarátunk, és mindent ugy kell szeretnünk, mint magunkot, amint hogy. ö az életét minden emberért le tette, de különosön a tanitványit, inkáb szerette, és azok közöt az apostolit, ezek közöt pedig szent pétert, és a zebedéus két fiát, leg inkáb jánost, azt nem lehet visgálni, hogy mi okbol külömböztette meg szeretetét. szent péterhez, és szent jánoshoz, hanem azt elég meg tudni, hogy példájával jová hatta, és meg szentelte, a természet szerént valo szeretetett. közönségesen, az emberekhez valo szeretet meg sértés nélkül, de nem tsak az apostolokot, hanem még másokot is nevez baráttyának. lázárt, és annak akét hugát szerette, lázárt pedig. baráttyának hija, amint is meg mutatta, halálan valo sirásával.

Kitsoda kételkedhetik abban, hogy kegyes szeretettel ne szerette volna, az ö szenttséges Annyát, holot mitsoda nagy

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 298)


Előző oldal | Következő oldal