felöl. akinek huszon nyolcz fia, és hatvan leánya vala. ábiás felöl, akinek huszon két fia, és tizen hat leánya vala, a görök poéták nagyra emelték azért priám királyt, hogy ötven gyermekei valának, a szüzeségben valo élet, nem tartaték abban azidöben jó erkölcsnek, és nyomorultnak tarták az ollyan leányt, aki leány korában holt meg, ebböl az okbol siratá ajephté leánya szüzeségét.

Hogy pediglen ohájták oly igen, maradékokot hadni, azt nem kel tsudálni, mert a fundámentuma vala atörvénynek, a mely is azt parantsollya, hogy egy testvér atyafi. amásikának özvedgyét el vegye, hogy ha maradékot nem hágy, maga után, ezt még a pátriárkák is követték. amint ki tettzik a thamár historiájábol. azért hogy a meg holtnak neve feledékenységben ne mennyen, és a gyermekek., a meg holtnak nevén hivatattak. és néki tulajdonitattak. ezen ókbol számlállya. akristus gyenelogyiáját szent mathé más képpen. mint szent lukáts, mivel szent josefnek kétt attya lévén, az egyik valoságos attya vala. a másika. a törvény szerént valo fogadot attya vala, de atestvér attyafiának feleségivel valo házaság. nem ellenkezék. atermészet törvényével, amely is meg engedte. atestvér hugával, vagy nényivel valo házaságot, mind addig, valamég az Isten azt meg nem tiltá.

Hogy pedíglen az izraéliták egy nehány feleséget tartottanak. azt azért tselekedték. hogy sok gyermekek lehessen. a sok feleséget ök nagy tisztességnek, és méltoságnak tartották, azért is mondgya az irás, hogy roboámnak. tizen nyolcz felesége, és hatvan ágyasa volt.

De mind annyi feleségel is a házaságnak szabadságával igen mértékletesen eltek, mivel a feleségekhez terhes korokban nem mentenek, se azon idö alat. amelyben szoptatták gyermekeket, a mely idö, két vagy három esztendeig tartot. az irás tsak éppen három dajkárol emlékezik, arebeka., miphibozet, és joásnak, asidok királlyának dajkájirol.

(VI. Az Izraéliták Szokásárol: 213)


Előző oldal | Következő oldal