mind külsö, mind belsö magok viselésekröl rendelést téve, még tsak arrol is hogy gondgyok legyen az edényekre, ugy hogy mindenben a törvény parantsolatit fel találván, az Istenröl gondolkodgyanak szüntelen. és meg másut, hogy meg segithesse azt az inkáb kedves. mint sem nehéz törvényt, ugyan azonjoságábol profétákot rendele az Isten. kik ö nékik illyen tanittást adnának, ahamiságot vessétek ki szivetekböl. tertull. in mar. libr 2. Cap. 19.

A törvény azt hadgya, hogy a midön holt testhez érnek, vagy valami tisztátalanhoz. meg feredgyenek. és ruhájokot meg mossák. az edényeket meg tisztittsák vizel, vagy tüzel. és aházokot meg mosák, amidön valamely rothadást látnak rajta. hogy az aszszonyok meg tisztullyanak midön gyermek ágybol fel kelnek. és hogy el válaszák atöbbitöl abél poklosokot. ha szinte fejér legyen is abélpokol.

A papoknak kelleték el választani abélpoklosokot. ök is tettenek itéletet atörvény ellen valo tisztátalanságrol. és ök rendelték el, atisztulásnak modgyát. és igy egy részint a doktorságot is ök vitték végben, noha az irás emlékezetett tészen adoktorokrol, de hihetö hogy azok borbélyok valának, mivel arégieknél ez a két féle tudomány, nem vala meg külömböztetve. atörvény arra itéli aztot aki mást meg sebesitet, hogy az orvost meg fizesse, meg másut szól akötözésröl, irról, kenésröl, de nem szol tudtomra abelsö orvoságokrol.

Az Izraéliták igen kerülték az idegenekel valo társaságot, mert noha a szomszédságokban lévö nemzeteknek szokások hasonlitott is szokásokhoz, de nem egyezék meg mindenben, mert egy izraélita, egy idegenel találkozván együt, azt könnyen el hitethette magával, hogy az idegen, vagy diszno hust ett, vagy ollyan áldozatot, amelyet abálványoknak ajánlottanak, vagy valamely tisztátalan állathoz érhetet, ettöl volt, hogy nem vala nékiek szabad az idegenekel enni, vagy

(VI. Az Izraéliták Szokásárol: 208)


Előző oldal | Következő oldal