papok, ezek minden harmad napban meg beretvályák vala egészen magokat. minden éttzaka két szer, és napjában három szor meg mosták magokat.
Az izraéliták törvény szerént valo tisztulások szükséges vala, mind az egésségre, mind a jó szokásra valo nézve, atesti tisztaság, a lelki tisztaságot jelenti, az irás egy nehány helyt nevezi atisztulást. szentelésnek, mert külsö képen valo tisztaságal is kel szentül, járni a szent dolgokhoz, azt el mondhatni, hogy atisztaság, a természet szerént valo jó erkölcstöl jő, mivel rend szerént. a tisztátalanságot. a resttség. és atunyaság okoza.
A tisztaság más képpen is szükséges az egésségre, fö képpen ameleg országokban, a mint hogy a meleg országokban természet szerént is tisztábbak az emberek. mivel gyakran ferednek, és gyakorta változtattyák ruhájokot, abizonyos, hogy nálunk a tisztátalanság, föképpen a szegénység közöt, sok nyavalyákot okoz, de ha szinte nyavalyát nem okoznais. mit lehet mondani az ollyan nálunk lévö férfiurol. és aszszonyrol. akiknek modgyok volna a feredésre, és amagok tisztán valo tartásra, és nem tselekeszik?
Tsudállyuk itt, az Istennek böltseségit. és joságát, aki annyi haszonra valo törvényt ad az ö népének, mivel azal. mind az engedelmeségre szoktatá. öket, mind ababonaságtol el távoztatá, a szokásokot jó rendben hozá, és azegésségeket táplálá, apedig szükséges vala, hogy a tisztaságnak parantsolattya. egyik része lenne vallásoknak, mivel az, aháznál lévö belsö és titkos tselekedeteket tekintvén, tsak az Isteni félelem tartathatta azt meg vélek, az Isten meg akará azt nékik mutatni. az illyenek által, hogy semmi nem volna ö elötte rejtékben, és hogy nem elég, tsak az emberek elött tiszta lenni, tertulliánus igy magyarázza az illyen törvényt, mondván, ö az embereknek,
(VI. Az Izraéliták Szokásárol: 207)