magunknak, hogy tudományunkért, ékesen valo szollásunkért. gazdagsaginkért, tzifra köntösinkért. házainkért, meg külömböztessük magunkot., kivánság, amely kut feje, a boszonkodásnak, és az irigységnek. melyek el távoztattyák a felebaráti szeretetet, fel háborittyák abékeséget, és meg gátollyák az egyeséget, a melyeknek kel lenni a keresztyének közöt.
K. Miképen akarja az Apostol. hogy oktassák az ollyat, aki hirtelen valo bünben. és gyengeségben esik?
F Azt akarja, hogy kegyeségel. és szeretettel légyen az oktatás. mert azt, nem egyéb végre kel tselekedni, ha nem hogy az olyanokot, fel emellyük esetekböl. el kel tehát kerülni a kemény, és durva szokot. mert a nem oktatás, hanem haragra valo ingerlés volna, hogy ha az atyafiságos intést nehez ugy végben vinni. a mint kivántatik, azt még nehezeb jól venni, ezért is biza ezt szent pál azokra akik lelkiek, az az, akik meg holtak. atesti indulatoknak, akik tsak felebaráti szeretettel vannak, és akik tsak az üdveségit tekéntik annak akit intenek.
K. Miért akarja, hogy az intés elöt ki ki gondolya meg magában hogy hasonlo kisértetben ne esék, mint az, akit inteni akar?
F. Mert semi ugy fel nem gerjeszti bennünk. a könyörülö szeretetet. a melyel kel lenni az intésnek, mint ha meg tekénttyük elsöben amagunk gyengeségit. és ha attol tartunk, hogy hasonlo kisértetben ne esünk. az illyen gondolatra valo nézve, ugy fogunk bánni felebarátunkal. a mint akarnok. hogy mások is bányanak velünk, hogy ha ollyan állapotban esnénk.
K. Mitsoda egyik a másikunknak terhét viselni?
F A nem egyéb, hanem hogy békeséges türesel, és kegyeségel szenvedgyük. felebarátunknak. gyengeségit. fogyatkozását, és még vétkit is, meg botsátván azokot, ha ellenünk vannak, kérjünk irgalmaságot néki, bátorittsuk apenitentziára. a melyet tarttsunk mi is véle együt., inttsük, oktassuk ötet. kegyeségel. a midön azokban mint egy akarattya ellen eset, de ugy kel azt viselni, hogy elne esünk véle együt, és ne táplállyuk benne fogyatkozásit. helytelen lágyságinkal. és hizelkedésinkel, ehez szelidség, és békeséges türés kivántatik, de ehez, elevenség, és buzgoság is kivántatik. a vétek meg ölésire, és a vétkes meg tartására., de mind ezekre. alkalmatos orát kel keresni, és el kerülni. a helytelen idöt.
(II. Épistolák: 776)