simon leg föveb hit ágazattya a, hogy két Isten vagyon. a teremtö, és meg más felyeb valo., azt tanitá., hogy a kristus nem valoságos ember volt. se a halála nem volt valoságos. Cerinthus ellenben. hitte az Istennek egyeségét. és egy kezdetét, az emberi természetnek valoságát a kristus Jésusba, életének halálának igazságát. De tagadá Istenségit. tsak tisztán Embernek tartván ötet, A törvény béli Ceremoniákot igen tartá, a melyeknek meg tartását. szükségesnek hivé lenni az üdveségre.

Cerinthus sidó nemzet lévén. Egyiptumba sokáig lakék, a hol meg tanulá atudományokot, és a filosofiát. azután Asiában mene, a hol kezdé a Cérinthiánus vallást, azt tarttyák, hogy még az Apostolok idejében és az Anyaszent egy háznak kezdetekor kezde tanitani, és hogy ö ingerlette volna fel a sidokot hogy zugolodgyanak szent péter ellen. azért hogy meg keresztelte volna kornéliust., hogy az ö társai valának azok, akik Antiokiába a környül metélésnek. szükséges voltát predikálák mondván, hogy a nélkül, a hitre meg tért pogányok nem üdvezülhetnek, a mely haboruságot okoza az Anyaszent egy házba., és okot ada arra. hogy Jérusálemben gyülést tarttsanak. a melyben a Cerinthus tartásit, meg veték, és kárhoztaták, az igen lehetö, hogy a hamis Apostolok. és a gonosz munkások, akikröl oly gyakorta panaszolkodik szent pál a leveleibe., a kik el akarják vala rontani az Évangyéliumi szabadságot, fel álitván a törvény Ceremoniáinak szükséges voltát. hogy azok a Cerinthus tanitványi valának,

Az keresztyéni Anyaszent egy ház. nem kárhoztattya vala tellyeségel. a törvény béli Ceremoniáknak

(VI. A Sidok és az Ujj Testámentumnak Historiája: 769)


Előző oldal | Következő oldal