áldozatra valoi. és akik olyan vétekért szenvednek, amelyhez semi közök nintsen.

Ez a kegyetlen Császár meg fogatá azokot, a kik nyilván valo keresztyének valának., és azoktol, más sokakrais. találának, akiket mind meg itélék. nem anyira ugy mint az égésért valo vétkeseket, hanem mint az emberi nemzet gyülölséginek áldozatra valoit. mondgya Tacitus. illyen hamis itélettel valának a pogányok, akeresztyének felöl, nékik is tulajdonittyák vala. aleg nagyob vétkeket. és aleg utálatosab tselekedeteket, holtok után is tsufságal illeték öket. Némelyeket, valamely állatnak a böriben takarák, és ugy szagattaták el a kutyákal. másokot keresztre vonták, némelyek atüz langja által veszének el, meg égetvén öket éttzaka. hogy fáklyák helyet vilagosittsanak, mind ezek a Néro kerttyeiben menek vala végben. a ki magais ót volt. kotsis köntösbe. és szekereket futtatot

Hihetö, hogy a keresztyéneket az égetéssel valo vádolásnak alkalmatoságával., tsinalák a törvényeket. és adának ki parantsolatokot. a melyek. tilták akeresztyén vallásra valo állást, és azt nem tsak Romában. hanem az egész birodalomba. sok Martyrokot számlálnak, akik ebben az üldözésben szenvedének, ugy mint, szent Paulinus. a ki pisa városaba szenvede, szent Románus. szent Gervasius. és szent Protasius. Ravennában pedig ugyan azon idöben szent Vitalius. és szent váléria. Atyok. és Anyok. szent Gervásiusnak. és protásiusnak., és még többek.

Azonba pedig sido országban igen készülnek vala a hadakozáshoz, és azt a nyomoruságot sok féle

(VI. A Sidok és az Ujj Testámentumnak Historiája: 754)


Előző oldal | Következő oldal