hiven követte, a mint possidius irja felölle, hogy azö asztala, tsak kerti veteményböl állot. és tsak akor vitetet hust, és bort az asztalára, a midön vendégi valának, azt maga mondgya, hogy tsak olyan köntöst akar viselni. a melyet egy sub diaconus is meg viselheti, és a szegény is el viselhetné. serm.2. de vita Comm. szent paulinus fa edényböl ivut, és föld tálbol ett, ö pedig sok joszágot hagyot volt el, szent marton. a midön a diecesise meg visgálására ment, egy szamára ült, és alá valo köntöst vett magára,

Nap keleten, szent basilius, tsak kenyeret, és sót ett, és vizet ivut, szent Chrysostomust atöbbi közöt azal is vádolák, hogy tsak egyedül eszik, és magános életet él, maga is nem tarttya helyesnek. hogy egy püspök selyem köntöst viselyen, lovon járjon, és sok szolgával kisértesse magát. hom 9. in ep. ad philem. a samasatiai pált, azal vádolák, hogy kenyesen élt, sokat ett, jó köntöst viselt, és hogy sok emberekel kisértette magát, mikor a városon járt, mint valamely magistratus, mind azáltal azt jó meg tudni, hogy antiochiai püspök vala, a mely anap keleti tartományoknak fö városa vala, és harmadik fö város avilágon. Conc.antioch. II.an.270.

Oly igen hozá szoktak volt, a magok betsületesen viselö püspökökhöz, hogy a furcsa elméjüek, mindgyárt gántsot találtanak az ollyanokban, akik egy kevesé meg akarták külömböztetni magokot a többitöl, szent Chrysostomus maga igy panaszolkodik, vannak ollyanok, kik nem tarttyák jonak, hogy egy püspök a feredöben menyen, hogy ugy egyék, és ugy ruháza magát mint mások, hogy szolgát tarttson, és egy öszvért akin járjon. hom.11. in epist. ad tit. circafin, amianus marcellinus, pogány lévén, észre vette, hogy mitsoda külömbség vagyon a pápa, és atöb püspökök közöt, külsö képen is, amm. marc.lib.27. C.3. mint ha azon lehetet volna tsudálkozni, hogy a világ fö városának püspökje, oly nagy városnak, egyik részéröl a másikára gyalog nem ment, hogy jó köntöst

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 427)


Előző oldal | Következő oldal