anyi szabadságok vala, valamint az eretnekeknek. sozom. Il.hist. C.32. mivel apoganyok meg nem tudták egy mástol külömböztetni, és egy aránt üldözték, mind azt, valaki keresztény nevet viselt, de amiolta Constantinus és azö utánna valoi törvént adának ki, nem mértenek azután esze gyülni, se nyilván, se titkon, mert apüspökök arra igen vigyáztanak, ez okért, sokan is viszá térének az anyaszent egy házhoz, némellyek igazán, némellyek tettetésböl, noha apüspokök azon igen valának hogy választást tehessenek, azok pedig kik meg maradának vakmeröségekben. meg holtanak, és követököt nem hagyván magok után, a tanyitások is füstben ment. mivel többire az illyen eretnekek kevés számuak valának, az ö képtelen vallásokért, és feslet elettyekért, nem sokáig tartának a valentinianusok, gnosticusok, és a marcioniták,, a manicheusok leg továb tartának, az áriánus Constantinus idejében különös gyülekezetet nem tartottak, de az ö maradéki inkáb oltalmazák, mint sem kelletet volna, közönségesen az eretnekség emberi találmány lévén, az üldöztetést sokáig nem szenvedheti.
Noha az anyaszent egy háznak ne légyen szüksége avilági hatalomra, mind azáltal meg nem veti asegittséget, apüspökök azt jonak találták, hogy a keresztény fejdelmek az eretnekeket büntetésül az országbol ki küldgyék, vagy pénz birság alá vessék, leg aláb az ijesztésért, de avér ontást meg nem engedték. aug.epist 50 ad bonif.epist 93. ad vincent. a közönségesen valo szabot rendgye az anyaszent egyháznak, hogy nem keres senkit ahalálra. és azt irtozva hallotta, a midön ithacus püspök. halálra kereste priscilliánus eretneket, sev:sulp.l.2. sok ollyan leveleiböl láttyuk szent ágostonnak, hogy a biráktol. kegyelmet nyert adonatistáknak. noha
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 422)