leg hoszszabbak, vagy leg rövidebbek valának anapok. martial IV.epigr.8. az éttzakák is, tizenkét orára valának osztva, vagy négy részre, amelyeket virrasztásoknak, vagy statioknak nevezték, mivel a táborokon, tsak négy szer valttyák vala fel a strásákot egy éttzaka, ezigy lévén, equinoctiumkor az elsö orát, hat orátol fogva regel, hétig számlálták, atertius kilentz orakor, sextust. délben, nonát három orakor, estve. atizen kettödik orát, vagy a vetsernyét., hat orakor estve, illyen formában, minden három ora után, volt imádság napjában

De sőt még, éttzakais fel költenek imádkozni, alexandriai. szent kelemen. tertullianus, tésznek emlékezetet az éttzakai imádságrol., és ezt a szokást, a szent atyák igen ditsérik. St.Chrys.hom.26.in acta.hom 14. in epist. ad rom. igen hasznos is atest sanyargatására. és ollyan tsendes idöben, az elmét. az Istenhez valo forditására, azt jóvallották, hogy minden regel. el kel mondani. a hiszek egy Istent, és a midön veszedelemben vagyon valaki s:ambr.libr.3. de virg.

Egy szoval, hogy mindenkor, az Istenhez valo figyelmetességben lehessenek, minden féle tselekedeteknek. akezdetin, imádkoztanak, szent pál hagyása szerént, valamit tselekesztek, szoval, vagy tselekedettel, mindeneket, az ur Jesus kristusnak nevében tselekedgyétek, hálákot adván az, atya Istennek ö általa, Colos.III.17. és igy minden féle munkának,ugymint, a szántásnak vetésnek, aratásnak, és minden féle földi gyümölcs bé takaritásának a kezdetin, és végin, imádkoztanak, aház épitést az imádságon kezdették, a midön köntöst tsináltak, és azt fel vették, eszerént tselekedtek, minden féle tselekedeteknek kezdetin, az illyen imádságokrol, sok példákot látunk arituálékban. lévö szentelésékröl, a levél kezdetin valo, és más egyéb kori köszöntések, nem tsak abaráttságnak

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 318)


Előző oldal | Következő oldal