az Istennek, uram, tekénttsed bennem a magad munkáját. és ne az enyimet. mert ha az enyimet tekénted. kárhozatra vetz engemet, de ha amagadét tekinted, meg koronász engemet. supr. ps. 137. n. 18.
K. Magyarázd meg ezeket a szokot; mert ö tölle, és ö általa, és ö benne vannak mindenek, ö néki légyen ditsöség
F Az Apostol meg akarja velünk értetni, hogy tsak az Istenhez illik a maga ditsöségit keresni mindenekben. és mindent arra forditani. mert minden ami teremtetett, és minden kegyelem ö tölle vannak, mint kut fejektöl, és az ö minden hatoságátol, ezt is teszik ezek a szok, mindenek ö tölle vannak, mindenek az ö Isteni tekélleteségének képei, azért is mondgya, mindenek ö általa, vannak, mindennek is, ö benne kel nékünk tettzeni, és tsak ö benne maradandok, és anyiban állandok, a menyiben ö azokot meg tarttya szüntelen valo gondviselésivel, ezeket is tészik ezek a szok, ö benne vannak mindenek
K. Nem lehetneé meg más értelmet adni ezeknek a szoknak.?
F Lehet még igy is magyarázni, ha ugy tekinttyük az Atyát, mint kezdet nélkül valo kezdetet; azt kel mondanunk, hogy mindenek tölle vannak, mint mindennek kezdetétöl, ha ugy tekinttyük a Fiat, mint az Atyanak igéjit. és böltseségit, azt kel mondanunk hogy mindenek ö általa vannak. ezért is mondgya szent János hogy mindenek ö általa lettek, joan. 1. 3. a szent Lelket pedíg ha ugy tekinttyük mint az Atya, és a Fiu közöt valo szeretetett, és mint, minden Isteni munkáknak végit, el lehet mondani hogy mindenek öbenne vannak, mert mindennek hozája kel tzélozni, és mindent néki ajánlani, azért is mondgya. agörög forditás. hogy mindenek ö érette vannak, az az, az ö ditsöségiért
K. Mitsoda hasznunkra kel forditanunk mind azt valamit eddig mondottál., vagy az el választásnak, és a kegyelemnek titkairol., vagy a szent Háromságnak titkairol.
F Arra. hogy higyük mind azt. valamit az Isten méltoztatot nékünk ki nyilatkoztatni, mi lehet okosab. mint azt hinni, a mit maga az igazság, és az okoság mond, tarttsuk halgatásban az emberi elmét, hogy ne kerese meg fogni azt, a mi igen meg haladgya gondolatinkot, vallyuk meg azt, hogy az Isten, számlálhatatlan dolgokot tselekedhetik ollyanokot, amelyeket mi meg nem foghatunk, hogy ö mindeneket tud, az ö tudománya ollyan véghetetlen., valamint az ö hatalma,
(II. Épistolák: 605)