De a szentek emlékezetire ajánlani nem más, hanem hogy tisztellyük. azö gyözedelmeket., a melyek, akristus gyözedelmi, és igy akristust tisztellyük az ö szenteiben, és a szenteket akristusban., távul. légyen tehát. azt gondolni hogy az anyaszent egy ház az Istenhez, vagy a kristushoz hasonlitaná aszenteket, ez irtoztato káromlás volna, mivel akristus áldozattyát ugy ajánlyák az Istennek, hogy az Isten tiszteltessék a kristus által, és a szentek által, akik fel áldozták véle magokot., és akik az üdvezitö áldozattyának erdeme által vettek gyözedelmet a világon, és az ördögön, tisztelnünk kell tehát a szenteket, és jóbb helyre nem lehet tenni tiszteleteket, mint a szent áldozatban,, a mely által lettek érdemeseké. és ditsösségeseké
11. orate fratres. oratio secreta
K Mitsoda imádságot mond azután apap?
F Az oltárt meg tsokolván. ki fordul. és mondgya a népnek.
Orate fratres, ut meum ac vestrum sacrificium. acceptabile fiat apud Deum patrem omnipotentem
könyörögjetek atyám fiai, hogy az én áldozatom, a mely ugy a tiétek is. kedves légyen a mindenhato atya Isten elött.
A nép engedelmeskedvén apapnak, eszerént könyörög.
Suscipiat dominus sacrificium de manibus tuis, ad laudem, et gloriam nominis sui, ad utilitatem quoque nostram, totiusque ecclesiae suae sanctae.
Vegye kedvesen az ur az áldozatot kezeidböl., amelyet ajánlász, és amelyet mi is ajánlyuk általad, az ö nevének ditséretire és ditsöségire, a mi hasznunkra, ugy az egész anyaszent egy háznak hasznára..
Ezekröl a szokrol eszerént kell elmélkedni, és amelyeket anépnek, ne tsak szájal. hanem szivböl kell mondani.
1. A mint már azt meg mondottuk, másut. a pap mind a kristus nevében, mind a nép nevében ajánlya aszent áldozatot., és ö ebben, a népnek is szolgája valamint akristusé.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1510)