és a szent áldozathoz kelletet kezdeni., akor a pap fel ment az oltárhoz, és az oltár közepin mondott el minden imádságot, szükséges volt tehát két okra valo nézve. hogy a könyvet bal felöl tegyék, 1. a pap alkalmatoságára valo nézve, aki az oltár közepin lévén, akönyvböl kelletet olvasni az áldozathoz valo imádságokot. 2. mert a jóbb felire az oltárnak, az ajándékokot szokták volt rakni, a mellyeket a közsség ajánlot. ezen rendet tartották anagy misékben.
Hogy pediglen meg külömböztessék azokot akis misekben, amiket a nagy misékben az oltárnál mondották, azoktol. a miket az oltáron kivül mondották, tehát a miket az oltáron kivül mondottak. azt jóbb felöl kezdék mondani, és a közepin az óltarnak amit ot szoktak volt mondani, és lassanként ez a szokás. anagy misékben is bé vétetödék, a mi pedig az évangyéliumot illeti, a kis misékben apapok szokásban vévék bal felöl mondani, mert a nagy misékben, még a Diaconus az évangyeliumot éneklette. a pap missáléja bal kéz felöl volt. amelyet mindgyárt a Collecta után oda vitték volt, és amelyre a papnak szüksége nem volt. valamég az offertoriumhoz nem kezdet, a kihez akor kezdet. mikor az ajándékokat az oltárnak jobja felöl tették, a könyv tehát bal felöl maradot. a Collectátol fogvást. a Communionak végi-ig. hanem akor jóbb felöl vitték a könyvet, mert már üres volt az a része az oltárnak, ugy hogy, azon a részin végezék el a misét, a melyen el kezdették volt. ezek tehát betü szerént valo okai a könyv egy helyröl, a más helyre valo hordozásának. egy bizonyos auctor szerént, aki erröl irt. ennek elötte ött, vagy hat száz esztendövel micrologus. Cap. 9. aromai regi ordok
A mely lelki magyarázatot adnak pedig annak, nem egyéb, hanem hogy az oltárnak jóbb felöl valo része a sidokot jelentí, a kik legg elöbször hivatattak vala ahitre, és abal felöl valo része, a pogányokot jelenti, akik örömmel vették fel, a sidoktol el vettetett évangyéliumot, de mint hogy ök is végtire meg fognak térni, arra valo nézve viszik tehát viszszá az áldozat után, a jóbb felöl valo részre akönyvet,
Ez a lelkí magyarázat igen jó, és áitatos dolog, de azt meg kell vallani hogy eza szokás az evangyéliumot bal felöl olvasni. nem azért kezdödöt, mivel nintsen több hat száz esztendejénél, hogy romában a diaconus még bal felöl éneklette az évángyeliumot, mert mint hogy
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1494)