mostanában. Romában még most is meg tartották ezt a régi szokást, mert midön a Pápa solemnis Misét mond, az osttyát három részre szegvén, az egyik reszt a kehelyben teszi, amásodik részel, maga Communical. a harmadik részt, ket felé osztván, a két diaconusnak osztogattya, és apüspök szentelésekor, a fel szentelö püspök az osttyát három részre szegvén, az egyik részt a kehelyben tészi, amásodikával. maga Communical, és a harmadik részel., az uj püspököt Communicáltattya
K A pap meg szegvén az ostyát. miért mondgya a népnek ezeket a szokot?
pax Domini sit semper vobiscum.
Az ur békesége légyen mindenkor ti veletek.
F A pap áldást mond a népre akristus testének érdeme által, ugyan ezért. is ezeket a szokot mondván. három keresztet tsinál az osttyával.
K A pap miért tészen egy részt az osttyábol akehelyben?
F Ezt igy szokta az egész világon lévö Anyaszent egyház, aleg régieb liturgiákban ezt fel lehet találni.
De ennek a szokásnak betü szerént valo értelme a, hogy régenten a midön akét szin alat valo Communio szokásban volt, agyakorta történt,, hogy nem volt elegendö szentelt bór mind azoknak számokra kik két szin alat akartak Communicalni, olyankor tehát szenteletlen bórt töltöttek akehelyben. és hogy az a bór meg szenteltessék. akristus teste által, akehelyben aszentelt osttyának egy részit tették, a mely részt a Diaconus magához vette. amidön a kelyhet meg törölte, valamint még mostanában is eztet követik az olyan helyeken ahol két szin alá szokták Communicáltatni az oltárnál szolgálo egy háziakot.
Ezt a régi szokást mostanában is láttyuk követni nagy pénteken, mivel nagy tsötörtökön. az oltári szenttséget
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 848)