F A kristus nevében, és azö szavai által, vagy is inkáb, nem ö, hanem akristus áldgya meg az ö szája által, mivel apap nem tselekeszik egyebet, hanem a mit akristus tselekedet és mondot, veszi akenyeret, és azután apohárt, valamint akristus vette, fel emeli az ég felé szemeit. valamint ö tselekedet, meg áldgya a kenyeret. és azután abort. hálákot adván az Istennek., a kristus eszerént tselekedet, el mondgya azokot a szokot, melyeket akristus mondot, és azon szók által el változtattya valamint akristus, akenyeret., és a bort, a kristus valoságos testévé, és vérévé, és a mise vége felé meg szegi a kenyeret, és el osztogattya valamint a kristus meg szegte, és el osztogatta.

Minek utánna pedig azok az Isteni szók azt a meg foghatatlan változást tselekedték volna., a pap fel emeli ezt a szent áldozatot hogy a nép imádgya, és ezen tselekedetével, elönkben adgya akristusnak. a keresztre valo fel emeltetésit.

K A görög Anya szent egy házban eszerént megyené végben a Consecratio.?

F Igen is eki tettzik aliturgiákbol, mind azon által mostanában az a, külömbözés vagyon közöttök, és mi közöttünk, hogy nálok a Consecratiohoz valo szokat fel szoval mondgyak, a nép az Ament feleli, mi nálunk pedig már egynehány saeculumoktol fogvást akristus szavait lassan mondgyák. és a nép semit nem felel. azt mondám hogy egy nehány saeculumoktol fogvást, mert az elött a deák Anyaszent egy házban is fel szoval mondották. valamint agörögöknél, és a nép az ament felelte. a mostani szokás szent, és nem ók nélkül rendeltetet

K Miért mutattya fel a pap a kristus testét és vérét a Consecratio után.

F 1 A kristus testének a kereszten valo fel emeltetésének

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 830)


Előző oldal | Következő oldal