azt akarja, hogy a szemünket ki vájuk, az az, hogy el fordullyunk az olyan nézéstöl. a mely rendeletlen kivánságokot gerjeszthetne aszivben. az ó törvény tiltá a hamisan valo esküvést, a kristus pedig semmiképen nem akarja hogy eskügyenek, és arra tanyit, hogy az mikor kénszeritetnek meg bizonyitani valamely esküvésel. a mit mondottak, az az esküvés, amely nem lehet rosz, mind azon által rosz októl származik, tudni illik. mondgya szent agoston. hogy az emberek meg szokták. a tsalást, és azért nem akarnak hinni az ö szavoknak. A törvény. meg határozá aboszu állást, és nem akarta. hogy a büntetés felyül haladgya avétket. melyet meg bünteték, akristus, nem hogy meg engedné aboszu állást, de ellenben arra tanyit, hogy a gonosz ellen ne állyunk,, ne törvénykedgyünk. adgyunk. a mit tollünk kérnek. és nyujttsuk annak ortzánkot a ki meg akar utni. tudni illik, hogy inkáb mindent el szenvedgyünk, tsak a felebarati szeretetet el ne veszesük. A sidok azt tartották, hogy a felebaráti szeretetnek kötelesége. nem tiltotta nékik, az ellenségekhez valo gyülölséget, A kristus pedig azt akarja, hogy szeresük azokot kik minket gyülölnek, és hogy jót tegyünk azokal. kik minket üldöznek, hogy apogányoknál többet tselekedhesünk, kövesük magát az Istent. a ki anapját fel támaszttya a gonoszokra, valamint a jokra, és hogy eszerént, meg érdemelhesük azt a ditsöséget, hogy az ö fiai lehesünk.

A kristus, avétekröl. a jó tselekedetekre megyen. mondván, hogy a szándékot kel meg tisztittani. és azok ugy lésznek tiszták. tudtunkra adván, hogy a szándék olyan a külsö tselekedetekhez. valamitsodás a szem. atesthez, és hogy azok anyiban tiszták, vagy tisztátalanok, a menyiben. aszandék. vagy jó. vagy rosz, valamint atest világoságban vagy setéttségben vagyon. ha a szem világos. vagy vak. azt tanittya tehát, hogy a jó tselekedeteket., ugy mint az alamisnát, az imádságot, és a böjtölést, nem kel azért tselekedni hogy az emberektöl meg ditsértessenek.,

(III. A Kristus Jésus Életének Historiája: 645)


Előző oldal | Következő oldal