izraélita. ért annyit, mint egy nálunk valo törvényes ember, vagy mint az ollyanok, akik tsak az iskolákban disputálnak, mivel azt meg kell vallani, hogy az utolso idökbe igen el választották a nem igen haszonra valo tudományokot, a hasznosoktol, leg inkáb az ollyanok, akik tsak az elme ékeségire vigyáznak, a testet mód nelkül el hagyák. és azért, semmi nehéz munkára nem is alkalmatosok.
Valának mind azon által ollyan izraéliták. kik atudományban foglalták magokot., és akiket el lehetet tudosoknak nevezni, az irás azt mondgya., hogy dávid idejében valának az Isachár nemzettségiböl ollyan tudosok, kik üsmerték mindenik részit az idönek. és arra meg is tanyitották az izraélitákot, hogy mindenik résziben mit mivellyenek. az irás magyarázok azt tarttyák felöllök. hogy azok astrologusok valának, az égi járásokra vigyázván, ökk rendelték el az innepeket., az esztendönek részeit, malakiás proféta azt mondgya. közönségesen apapokrol., hogy az ö ajakok, atudományt örzik, és az intéseket. az ö szájokban keresik, az is vala. az ö leg föveb hivatallyok, hogy az Isten törvényére tanittsák anépet minden városokban, szombatokon, ollyankor a sinagogákban szabad volt más egyéb tudos embereknek is anépet tanyitani, fö képpen hogy ha az ollyanokot. profétáknak üsmerték lenni, ót vala tehát az izraéliták iskolájok, ahol is anépet, nem a haszontalan, hanem, avallás, és ajó szokás tudományira tanittyák vala.
Tsak éppen apapok, és aproféták. irnak vala historiákot, ki is tettzik a szent irásbol, hogy mitsoda emberek valának azok, kik azokot irták, mivel okos. és értelmes öreg embereg valának, akik adolgokot jol tudták. az ö irásokban nem
(VI. Az Izraéliták Szokásárol: 220)