Ez igy lévén fiam. kevés rosz erkölcs vagyon olyan, amely veszedelmeseb volna az ifiaknak ennél. azért is int igy abölcs. ne kivány minden féle hazugságot mondani, mivel a hazugságnak szokása nem jó.
Egy szoval. igen rosz tulajdonsága az elmének ahazugság. az irás erröl rettentö dolgokot mond, azt mondgya. hogy az Isten azt utállya. hogy a hazug ajakak. ö elötte ocsmanyságosok. ellenben pedíg akik igazak. ö néki tettzenek., El is veszti mind azokot. akik hazugok. abölcs azt mondgya hogy gonosz gyalázat emberben ahazugság, és atudatlanok szájában szüntelen forog. Türhetöb alopó a szuntelen hazugnál. és mind ketten veszedelmet találnak örökségül. a hazugnak élete gyalázatos, és a bestelenség szüntelen követi ötet.
Végtire ahazug elme igen hasonlit az ördöghöz, aki a hazugságban gyönyörködik., ugyan ö is találta azt fel, és annak attya, valamint az Isten Fia maga mondgya.
Szent Agoston is azt mondgya, hogy valamint az igazság az Istentöl szarmazik. ugy ahazugság az ördögtöl ered. Szent Ambrus is azt mondgya. hogy a hazugok ennek az utálatosnak fiai. mivel az Isten fiai az igazságot szeretik.
kerüld el fiam ezt arosz erkölcsöt, minden alkalmatoságokban. fö képen kettöben.
Elöször, a midön valamely nagy dologrol beszélsz, az az, a mely árthat felebarátodnak vagy jovában. vagy betsületiben. vagy üdveségiben. ezekre igen kel vigyázni.
Másodszor. a midön olyan szemelyel beszélsz a kinek valamely hatalma vagyon rajtad. mivel olyankor ahazugság vétkes tsalárdság volna., mind azért hogy atiszteletetet meg sérted. mind azért mert a hazugság a magad jovának ártana. a melyért kérdeszkednek tölled. vagy pediglen felebarátod jóvának
Egy szoval. akár mi képen legyen. akar kivel beszély, szoktasad magadot arra, hogy soha szán szándékal. és tudva
(IV. Az Ifjak Kalauza: 240)