Igyekezél fiam meg nyerni ezt a szép jó erkölcsöt, ne elégedgyél tsak azal meg, hogy a tisztátalan vétket el kerüllyed. hanem kerüld el még mind azt is a mi arra vihetne . . és a mi ha tsak egy kevésé is meg sérthetné atisztaságot. valamint tselekesznek mind azok, akik atisztaságot szeretik, azt irják szent Bernardinus felöl,. hogy a midön ugy történt. hogy valaki valamely tiszteletlen szót mondot elötte. ö azon ugy meg pirult. mint ha artzul tsapták volna
IX Rész A modos maga viselésröl.
A szemérmeteség után. a modos maga viselés szükséges az ifiaknak.
A szemérmeteség arra vigyáz. hogy el távoztasson minden olyan külsö dolgokot, a melyek ellenkeznek. atisztaságal., és amelyeket nem szenvedheti se magában. se másokban. A módóság pedig el kerüli mind azt., valamí illetlen, és rendeletlen volna külsö képen, ugy mint a tekéntetben. ajárásban. aköntösben, a beszédben, ezeknek rendeletlenségek. jelei a rendeletlen elmének
Ezt ajó erkölcsöt igen kel kivánni egy ifiuban, mert ebizonyos jele a belsö jó erkölcsnek, és az okos elmének. az elmét a tselekedetekböl üsmerik meg, és az embernek okoságát. a külsö maga viselésiböl, az irás azt mondgya. hogy atekéntetböl üszmérszik meg az ember; és az ábrázatnak ütközetiről üsmértetik meg az értelmes. atest öltözeti, és afogak nevetése, és az ember járása, bizonyságot tésznek felöle. Ezért is mondgya szent Ambrus. hogy a testnek állásárol üsmerik meg az elmének mi voltát. és hogy a külsö mozgások. mint egy olyan szozat. a mely meg üsmérteti az elmét.
Ez igy lévén fiam. ha okos rendes elméd vagyon, a ki fog tettzeni a te modos külsö magad viselésedböl. de ha külsö képen rendeletlen magad viselése vagyon. a bizonyos jele hogy az elméd gyenge. tétovázo, gondolatlan. semmi
(IV. Az Ifjak Kalauza: 229)