által a bünösnek halgatni apredikátorokot, akik arra rendeltettek hogy ki osztogasák kegyelmét., mivel a midön a predikator a testi füleinknek szól, ö szállya meg a szivet. és akaratot ád a meg térésre, és igy irgalmaságát kérvén abünös, az üdveségit keresi.

K. Hogy mondhatni azt, hogy a Fiunak élete vagyon magában. mert az Attyátol vette azt.?

F Mert valamint hogy az Atya kezdete az életnek., ugy a Fiunak is az öröktöl fogva valo születése által adta, hogy kezdete lenne az életnek valamint önnön maga, ez igy lévén, az Isten Fiának. nem tsak vagyon élete. mint ha abban tsak részesülne. mivel hasonlo lévén az Attyához, ö benne ugy vagyon. az életnek kut feje, valamint az Atyában, ö azt magában, és magátol birja, noha azt, az Attyátol vegye.

K. A kristus Isten Fia lévén, hasonlo az Atyához, mondgya tehát az irás, hogy hatalmat vett tölle, hogy meg itéllye az embereket.?

F Ö Isten, s’ ember lévén, egyszers mind, ugy mint Istennek, hatalma vagyon az embereket itélni, valamint az Atyának, ugy mint ember magát meg alázta, és mi érettünk ahalálra hagyta magát itéltetni az emberektöl, az Isten hogy meg jutalmaztassa, ezt a meg foghatatlan alázatoságát, és igasságot tegyen néki, azt akarta, hogy ugy mint Embernek, hatalma lenne néki, itélni az embereket, és mint hogy közönségesen valo bestelenséget szenvedet a gyalázatos halál által, azért azal ahatalomal élyen is az egész világ láttára. annak idejében.

K. Az üdvezitö miért szól olyan gyakorta az Évangyéliumban. az utolso itéletröl?

F Azért, hogy ha az ö hozánk valo nagy jósága nem elegendö ók arra hogy ötet szeresük., leg aláb féllyük az ö igasságát, és hogy az a félelem. magunkban szálitván minket, szeretettel szolgályuk ötet. amái napon ahalottakrol lévén emlékezet, az Évangyéliumnak két féle dolgot kel oltani szivünkben, elöször a félelmet, ugy tekintvén akristust mint biránkot, másodszor a szeretetet. ugy tekintvén ötet mint üdvezitönket. mint biro, rettegésel szállya meg elméjeket agonoszoknak.

(II. Épistolák: 898)


Előző oldal | Következő oldal