K. Mitsoda kérdést tevének a farisaeusok és a herodiánusok az urnak.?
F Azt kérdék tölle, ha szabadé adot fizetni a Császárnak vagy nem. az ö szándékjok avala, hogy meg fogják szavában. akár mi némü választ adgyon. ha azt felelné hogy nem szabad. a romai gubernátor kezében esnék. a hérodiánusok is jelen lévén, bizonyságot tettek volna, ellene, hogy ha pedig azt felelné hogy szabad adot fizetni. a Császárnak, azal anép haragjában esnék, aki azt tartotta. hogy tsak az Istentöl füg, és aki kételenségböl vagyon idegen hatalom alat, afarisaeusok pedig anép mellet tartván, keszen valának bizonyságot tenni anépnek ellene, de ollyan bölts, és okos feleletet ada nékik, hogy se a Császárnak, se anépnek haragjában nem esheték, se ellenségi abban semit nem találhatának, tanullyuk meg ebböl a példábol, hogy mindenkor ollyan eszesek legyünk, mint akigyók, és egy ügyüek mint a galambak, és hogy meg ne sérttsük amenyiben töllünk lehet. a fellyeb valokot.
K. Nem kellé ki mondani azal a szent nemesi szabadságal. gondolatunkot, a midön az Isteni szolgálatrol. és az igazságrol. vagyon akérdés.?
F A meg lehet, tartozunk is azt ki mondani szabadságal. a midön aszükséges. az Anyaszent egyháznak. és másoknak lelki jovokra. de semmit olyat nem kel mondani, a mi meg sérthetné atiszteletet, a melyel tartozunk atiszttségben lévöknek, se más felöl el nem kel árulni a lélek üsméretet, se az igazságot, a keresztyéni szabadság se nem félénk, se nem illetlen, se nem kevély, arra vigyáz, hogy helytelenül magának bajt ne tsinállyon, se hogy ajót el ne ronttsa a melyet tselekedhetik, de meg más felöl kész mindenre adni magát inkáb, mint sem köteleségit el mulasa.
K. Nem kellé mindenkor az igazságot ki mondani?
F El lehet, és el is kel azt némelykor halgatni, a midön a szükség nem hoza hogy szollyanak. vagy is amidön több roszat tselekednének mint jót, ha szollanának, de a midön kénszeritetünk a szollásra, ugy szollyunk hogy senkit meg ne serttsünk. mind azon által; igazán, tisztán, és homályoság nélkül kel szollani, soha sem
(II. Épistolák: 822)