a felebaráti szeretetnek fogyatkozása, elegendö aveszedelmünkre, mivel enélkül a szeretet nélkül., minden külsö tselekedetink, ugy mint aböjtölés. az alamisnálkodás. az imádság, mind ezek tsak ollyanok, mint a lélek nélkül valo test, holot tsak egyedül ez a két szeretet tészi minden tselekedetünket ö elötte kedvesse, ezt is tanittya [ta nittya] szent pál világosan amidön azt mondgya, hogy ha minden joszágát a szegényeknek adnáis, ha az égetésre adnais atestét, de emind haszontalan volna, az Isteni szeretet nélkül, 1 cor. 13. 3. az Isteni szeretet élteti ami lelkünket, ha abban Isteni szeretet nintsen, ahalálban marad, szent János szerént, és atselekedetei is meg holtak, 1 joan. 3. 14. az Isteni szeretet nélkül valo lélek tiszta nem lehet, a sziv ót meg romlot, amagához valo szeretettöl, atisztátalan sziv pedig tisztátalan gyümöltsöt teremt, meg üsmérik a fát, agyümöltséröl.

K. Miformában szólla akirály ahoz az emberhez, szemére hányván vak meröségét?

F Barattyának nevezé, meg mutatván nékünk, hogy kegyeségel., és szeretettel. kel felebarátunkot meg feddeni, fogyatkozásirol, és ha tartozunk valamiben meg inteni ötet, azt tsak egyedül, az igasságnak buzgoságábol kel tselekedni, és nem gyülölségböl. vagy haragbol., ugyan ezért is hivá akristus baráttyának judást, a midön szemére hányá irtoztato vétkét.

K Mivel menté ez az ember magát a király elött?

F. Tsak meg némula, és semit nem felelhete., látván maga vétkit. és gyalázatos voltát, az Istennek tsak egy szava bé fogja száját a gonoszoknak. az utolso napon., akik halgatni, és reszketni [resz ketni] fognak, abban az idöben nem lészen. helye amenttségnek, mostanában kel tehát azon lennünk. hogy magunkot meg jobbittsuk, és hogy az egész világ láttára. örökös gyalázatra ne vettesünk. tanullyuk meg azt is ebböl, hogy viszá ne felellyünk amidön minket intenek, és feddenek, hanem még magunk illesük magunkot gyalázatal, a felebarátunkott valo botránkoztatásunkért. és mutasuk meg halgatásunkal. hogy mi magunk itéllyük magunkot. hogy ha el akarjuk kerülni, azt az örökös, és mindenek elött valo halgatást, és gyalázatot.

K. Mit jelent nékünk az a setét tömlötz, ahová vetteték kötözve az az ember. és az a sirás, és fogaknak tsikorgatása?

(II. Épistolák: 806)


Előző oldal | Következő oldal