attyafiát szükölkodni, és bé zárja szivét az elött, miképen marad meg az Isten szeretete abban., fiatskáim, ne szeresünk szoval. se nyelvel, hanem tselekedettel, és igazságal.
Magyarázat
K. Mit tésznek ezek a szók. ne tsudállyátok hagyülöl titeket evilág?
F Ezek a szok meg mutattyák hogy azok. kik avilágot szeretik. az Istent nem üsmérik, se azoknak. bóldogsagát, és érdemit, kik az övéi, mert nem kel tsudálni, hogy ha meg vetik és gyülölik akristust. és azokot, kik azö lelkével élnek,. és ugy amint ö élt, hogy szerethetnék akristus tanitványit azok., kik avilágot szeretik, várhattyáké ezek hogy más képen fognak velek bánni mint sem mesterekel bántak. hogy ha az ö Isteni fiusága meg foghatatlan nagy szenttsége, sok tsuda tételei, meg nem mentették avilág gyülölésétöl, a leg kegyetleneb és gyalázatosab haláltol., miképen remelhetik azt azö szolgai, hogy ö vélek jóbban fognak bánni?
K. Miröl tudgyuk mi azt, hogy a véteknek halálábol. által vitettünk akegyelemnek életére?
F Arrol, hogy ha szerettyük atyánk fiait, hogy ha szerettyük azokot. akik minket gyülölnek, ha nékik azon örökös jókot kivanunk, mint a melyet magunknak kiványuk, és hogy ha azon leszünk minden modon, hogy azokot meg szerezhessük nékik, a ki felebaráttyát igy szereti, a valoságos eletet birja, aki pedig nem szereti, ahalálban marad, mondgya szent János, és nintsen része a kegyelemnek életeben, tsak ez az egy is, elvesztheti ötet, mert azt a parantsolatot, amely néki azt hadgya. hogy ugy szerese felebarattyát, mint magát, bé nem tölti.
K Miképen kel azt érteni, hogy aki az attyafiát gyülöli, gyilkos az.?
F. Az ollyan akinek szivében, valoságos gyülölség vagyon, az attya fia, és söt még az ellensége ellen is, és a ki agyülölségért gyülölségel fizet, az ollyan nem szenvedheti az attya fiát, veszedelmét is
(II. Épistolák: 623)