valamint a püspök tselekeszik., ök ót ugy tselekesznek, mondgya apontificale romanum. mint a püspöknek Cooperatori, A papoknak apüspökel valo ez az egyeségek, jelenti az uj törvény béli papságnak egyes voltát A diáconusok, és a subdiaconusok. ót jelen vannak. mint akik az oltárnál szolgálok. ezek heten vannak, mivel az apostolok tsak hétt diáconusokot választának, erre valo nézve, sok fö régi anyaszent egy házakban., tsak hét diáconusok valának. régenten igy volt romában is, ahol eleinte mindgyárt tsak hétt tituláris Cardinalis diáconusok valának. A papok pedig ezen Ceremonia alat, tizen ketten valának, hogy inkáb jelenthessék., a tizenkét apostolnak számát, a kiknek osztogatá az ur, avatsoráját., a melynek is rendelésit. ugyan azon a napon szenteli az anyaszent egy ház.

K Régi Ceremoniáké azok. a melyekel élnek, a midön az olajakot szentelik,?

F. Igen régí, mivel aleg régieb deák, vagy görög könyvekben, meg láthatni. kezdetét noha annak nem tudgyuk, de azt tudgyuk hogy több ezer esztendönél. hogy eza Céremonia szokásban vagyon, sacramen. s. grego. ordo. rom.

K A püspök. és a mellette valo papok., miért funak háromszor a szent olajakra, a melyeket meg akarnak szentelni.?

F Azon Ceremonia által. az Istent azon kérik. hogy küldgye a szent lélek erejét. az olajakra, mivel midön. a kristus az apostoloknak adá aszent lelket, reájok fút, mondván, vegyétek a szent lelket. joan. 20.22.

K A szent olajak meg szentelése. után, miért mégyen elsöben apüspök, azután apapok köszönteni a szent olajakot. mondván. háromszor,. Ave sanctum Chrysma. Ave sanctum oleum. üdvez légy szent Chrysma, üdvez légy szent olaj.? nem bálványozásé e?

F. 1. Ez a Céremonia már szokásban volt a hatodik saeculumban, a mely idöben a bálványozásnak el rontásán igyekeztek, távul voltak tehát attol, hogy az anyaszent egy ház Ceremoniáiban valamely bálványozást hozzanak bé, 2. Ez a köszöntés nem imádás, mivel szokás a képeket köszönteni, a szent könyveket, a reliquiákot. a királyok képeit, ágyait. de nem imádgyák, 3. Az a köszöntés, nem a szent olajakot tekénti, hanem a kristust, és a szent lelket.

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1554)


Előző oldal | Következő oldal