miért mondgya fel szoval. ezeket a szokot peromnia saecula, saeculorum. mind örökkön, örökké?
F. Ezek a szok, bé fejezések. a fellyeb valo imadságoknak, a mellyeknek avégin. apap fel emeli szavát. azért. hogy anép véle egyet értvén. véle meg egyezék. és jóvá hadgya ezel a felelettel. Amen. mind azt, valamit a pap kért az Istentöl., mivel amint már azt meg mondottuk, valamit apap kér, azt mind anép nevében kéri.
24. Pater noster. – – – libera nos.
K Mitsoda imádságot mond ezután apap?
F A mi atyánkot, a melynek, már másut. meg lehet látni a magyarázattyát.
K Miért mondgya apap ezeket a szokat minek előtte a mi atyánkot el kezdgye.?
praeceptis salutaribus moniti, et divina institutione formati. audemus dicere pater. noster &c.
Ezt az imádságot üdveséges parantsolatbol., és Isteni szerzésböl vévén, azért is mérészellyük néked mondani. Mi Atyánk. &c.
F, Azt akarja velünk meg értetni. hogy ez az imádság ollyan nagy, és szent., hogy ez által bizodalomal mehetünk az Isten eleiben. a melyet el nem mérnök mondani, hogy ha akristus azt nem parancsolta volna
K Miért hogy. sok helyeken. a diaconus apaténát mutattya a népnek amidön, a mi atyánkot mondgyák?
F Azzal anépnek akarja tudtára adni. hogy a Communionak ideje közelget, a melyhez készülni kell, mivel régenten a patena, ollyan táll. volt, amelyben tették akristus testét. és ugy osztogatták anépnek.
K Miért tarttya az oltár elött a sub diaconus apaténát. az offertoriumtol fogvást. a mi atyánknak végiig a kezében?
F A patena szükséges léven, az offertoriumkor, mivel arra tészik a kenyeret, a melyet meg szentelik, az offertorium után a kenyeret az oltárra teszik. azért már akor apatena nem lévén szükséges. a Communioig. a subdiaconus tarttya. mind addig bé fedezve. a kis misékben pedig. a Corporale alá teszi a pap.
K Mitöl vagyon hogy a pap fel szoval mondgya a mi atyánkot a misekor., egyébkor pedig rend szerént tsak lassan mondgya. ugy a hiszek egy Istent is. tsak a misekor mondgya fel szoval.?
F Hogy jól meg lehessen felelni erre a kérdésre, azt meg kell tudni,
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1531)