mivel az ujj püspök, vagy az ujj pap, együt mond misét azzal, aki ötet fel szenteli. Cardin. Bona liturg. libr 1. Cap. 14. et 18.
K A régi idöben hány orakor szolgáltatták a misét?
F A kristus ezt az áldozatot. tsötörtökön estve vatsora után rendelé
De az anyaszent egy ház, az apostolok hagyása szerént, a kristushoz valo tiszteletre nézve, hellyesnek itélte aszent áldozatot reggel éhomra ajánlani,. eképpen is tselekedet mindenkor az anyaszent egy ház, s. aug. epist. 118. ad janua. s. basil. hom. 1. de jejunio. mind azon által, az elött, sokáig szokásban volt., hogy nagy tsötörtökön. misét mondottak estve étel után, hogy azon anapon, egészen azt tselekedgyék, a mint a kristus tselekedet. Conc. carthag. can. 48. Anno. 397
Ezen traditiora valo nézve, hogy éhomra mondgyák a misét, a mise szolgáltatásának is ideje orája, hol eléb, hol hátrab eset, ahoz képést, a mint az ételnek ideje eléb, vagy hátráb volt, de rend szerént a nagy misét. tertia után mondották. az az, kilentz ora után, regel, a rend szerént valo böjti napokon. a sexta után. ugy mint dél után, mert az ebéd három orakor volt, a nagy böjtben pedig. a nona után, ugy mint három orakor dél után. mert tsak vetsernye után ettek. a vetsernyét pedig ött, vagy hat orakor mondották. A mostani közönséges szokás pedig a, hogy hajnaltol fogvást, délig lehet kis misét mondani.
18. Articulus. Hogy mitsoda készülettel kell lenni azoknak, kik misét mondanak.
K Mitsoda belsö képpen valo készülettel, és szenttségünek kell annak lenni, a ki mísét mond?
F. Mint ollyan szenttségü embernek, akí akristus hellyét tarttya, és képit viseli, avallásnak leg nagyob dolgában, hogy ha az ó testámentumban szentnek kelletet annak lenni, aki a sánctuariumban lévö oltáron füstölököt égetet, és akí akenyereket az asztalra tette., mivel az irás azt mondgya. hogy a papoknak szentül kell magokot viselni, mert ök
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1482)