látunk az adoratiorol., de más értelemel., mint sem valojában ez a szó tészen.. Mikor illyen szó találkozik az imádságokban., nem a szorol kel itéletet tenni az anyaszent egy ház hitéröl, hanem hogy micsoda értelmet ád annak a szonak. és micsodás avallása., az anyaszent egy ház. azt mindenkor meg vallotta hogy tsak edgy Istent imád, nem lehet tehát káromlás nélkül. más féle gondolattal lenni felölle.
K Miért füstölik. a keresztet. és a képeket?
F Az anyaszent egy ház. a füstölést. nem tarttya imádásnak még a hiveket is meg füstölik.
F. Azt az apostoloktol vettük. tertullianus azt mondgya hogy a pogányok azzal vádollyák vala a keresztényeket, hogy ök is imádgyák a keresztet; azért hogy a hivek tisztelték a keresztet, és a kristus képit. tert. Cap. 16. in Apolog.
6 Articulus A szenttség törésröl. babonaságrol. amelyek ellenkeznek az elsö parantsolattal
K Micsoda vétkek ellenkeznek még az elsö parancsolattal.?
F A szenttség törés, és a babonaság.
K Micsoda a szenttség törés?
F A szent dolgoknak, vagy az Istennek szenteltetet dolgoknak meg szeplösitése.
K Mit értesz a szent dolgokon, vagy az Istennek szenteltetett dolgokon?
F 1. Az egy házi személyeket, vagy a szerzeteseket, 2. a szent hellyeket, ugy mint a Czinteremeket. klastromokot, 3 a szenttségeket 4 az egy házi joszágokat, 5. mind a, valami az Isteni tisztelethez tartozik. mint aképek, keresztek, az oltári ruhák, a szent edények. és a szent olajak.
K Micsoda a babonaság?
F Az ollyan tartás. vagy tisztelet, a mely haszontalan valo. vagy ártalmas. s. aug libr 2. de doctr Christ. Cap. 20.
K Hány féle képpen vétkeznek ababonaságal.?
F Négy féle képpen. 1. mikor az Isteni tiszteletben hejában valo tartásokot elegyitnek. a melyek haszontalanok, és amellyeket az Isten tilttya. vagy a melyeket az anyaszent egy ház jová nem hadgya.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1193)