az ideje közelget, a melyhez készülni kel., mivel régentén a paténa olyan táll volt. amelyben tették a kristus testét. es onnét osztogatták a népnek..
K Miért tarttya az oltár elött a subdiaconus apaténát az offertoriumtol fogvást. a mi Atyánknak végiig. akezében?
F A paténa szükséges lévén az offertoriumkor, mivel arra teszik a kenyeret amelyet meg szentelik, az offertorium után. a kenyeret az oltárra teszik, azért már akor a paténa nem lévén szükséges a Communioig., a sub diaconus tarttya mind addig bé fedezve. akis misekben pedig a Corporale alá teszi apap.
K Mitöl vagyon hogy apap fel szoval mondgya ami Atyánkot a misekor, egyébkor pedig rend szerént tsak lassant mondgya, ugy a hiszek egy Istent is tsak a misekor mondgya fel szoval.?
F Hogy jól meg lehesen felelni erre a kérdesre. azt meg kel tudni hogy régenten a közönségesen valo gyülekezetben ahol a hitetlenek és a Catechuménusok jelen lehettek, fel szoval a mi Atyánkot., se a hiszek egy Istent soha nem mondották, mivel ö elöttök el titkolták atitkokot, nem lévén érdemesek azoknak reszesülésében, attol is tartottak, hogy azokal viszá ne élyenek, és tsufságra ne fordittsák, azért tsak akor is tanitották a Catechumenusokot a Mi Atyánkra, és a hiszek egy Istenre, midön már azok közé számlaltattak, a kiket nevezték, Competentes. az az, akik már elegendö képen meg probáltattak, és akik a kereszttséget fel vehették. ezek tehát meg tanulván a mi Atyankot, és a Hiszek egy Istent. fel szoval könyvnélkül mondották el azokat kereszteltetések elött., és ezt nevezték reddere symbolum, reddere orationem Dominicam. az az, visza adni, vagy el mondani a mi Atyánkot. Ez igy
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 843)