másnak ha nem tsak annak akit Istennek tartot. vagy annak gondolta lenni mondgya szent Agoston
K. Miért mondád azt, hogy az áldozat Istennek tett ajánlás. atörvény szerént valo egy házi szolga által.
F Mert az Istennek rendelése szerént. a külsö áldozatokot tsak olyan egy házi szolgáknak kelletet ajánlani akiket az Isten választotta arra hogy ajánlyák.
A Mojses törvényekor tsak az Ááron. maradékiból voltanak az áldozo papok, az uj törvényben a tsak, a törvény szerént valo püspököknek., és papoknak szabad, Mojses elött, és atermészetnek törvényekor, azt el hihettyük, hogy még akor is voltak áldozo papok, mivel az irás azt fel teszi hogy Melkisedek a magoságbélinek papja volt. amelyet az irás fel nem tette volna, hogy ha mindennek szabad lett volna áldozo papnak lenni. nem tudhatni valoságal hogy kik voltak az áldozok atermészet törvényekor, azt tarttyák közönségesen hogy a tselédes gazdák ajánlották az áldozatot, mind azon által azt láttyuk hogy kain, és Ábel. áldoztanak, de azt el mondhatni, hogy Ádamtol. és Évátol születet fiakot ugy tekintették még az Attyok éltekor is valamint tselédes fö gazdákot, de akár mint légyen az, a mit az irás mond Melkisedekröl, el lehet itélni abol., hogy nem volt szabad mindennek akor áldozatot ajánlani
Ettöl volt, hogy az ördögök hasonlo tiszteletet kivántanak a birodalomban lévö emberektöl., mint a melyel tartozunk az egy Istennek, arra valo nézve választottak magoknak különös embereket. akik nékik áldozanak, és azokot nevezték papoknak, és fö papoknak, valamint avolt szokásban az Isten népe közöt.
K Minek nevezik azt. amit az áldozatban ajánlanak?
F Áldozatnak, vagy ostyának, de az áldozat név, tsak az elö dolgokhoz illik. amelyeket áldozatul ajánlyák, az ostya név. mind egy mind más dolgokhoz illik.
K Miért mondád azt, hogy azáldozatot az Istennek ajanlyák mint örökös urnak, és teremtönek?
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 735)