nyerni a botsánando vétekért. az imadság. az áldozat, a böjt, atöredelmeség. és a jó tselekedetek által.
K Mit értesz azon midön azt mondod hogy a bünök meg botsátattak..?
F Azt értem, hogy azok meg botsátattak. és el töröltettek.
Magyarázat
Calvinus azt mérte tanitani, hogy a mikor az Isten avétket meg botsáttya, egyebet nem tselekeszik. hanem hogy azt vétkül nem tulajdonittya, ámbár azok a vétkek fent legyenek is. de az Isten azokot meg nem bünteti.
De az Anyaszent egyház mindenkor azt hitte szent Palal, hogy az Isten azért nem tulajdonittya nékünk a vétkeket. a midön azokot meg botsáttya. mert azokot valoságal. el törli, ugy hogy azok nintsenek fent az ö szemei elött, és hogy azokot meg nem bünteti azután, azért vagyon, mert azok már nintsenek. mivel. mitsoda részesülés lehet, mondgya szent pál. a hamiság. és az igasság közöt, ami sziveink a kereszttség által. a szent Lélek templomivá lésznek, akristus abban lakozik: mi képen lakoznék tehát akristus és az ö szent Lelke olyan szivekben, a melyekben avétek lakozik, az igaz tehát. hogy az Isten nem azért az okért nem tulajdonittya nékünk a meg botsátot vétkeket, mert azok el vannak rejtve, és fedezve, hanem azért hogy azok el vannak töröltetve, és nintsenek fent azután.
K A mi érdeminkért botsátatnaké meg a mi vétkeink?
F A kristus érdemlette meg egyedül halála által büneinknek botsánattyát. mi magunktol. semit nemérdemlünk. és mindenért akristusnak tartozunk.
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 283)