volt Cecilianus püspöké. Mensurius halála után. ez a meg hasonlás pedig attol kezdödék. hogy Cecilianus Archidiaconus lévén. még Mensurius idejében egy nagy uri Aszonyt. és gazdagot. meg feddé arol. hogy miért tisztelné olyan Martyrnak a reliquiáját, a melyre még az Anyaszent egyház szabadságot nem adot volna. azt a tiszteletet pedig az Aszony. a Communio elött szokta vala tselekedni, az Aszony azon igen fel indulván, és fel tévén magában a boszu állást., Cecilianus püspöké tétetvén. az Aszony anyit mesterkedék ellene., hogy sok pénzivel ki téteté. és Májorinust téteté helyében, ennek halála után. egy Donat nevüt választának helyében, ez is kezdé. azt a veszedelmes, és sokáig tarto eretnekséget

A Donatisták azt tanitották,. hogy az Anyaszent egyhazon kivül valo kereszttség nem jó. és hogy másodszor is meg kellene keresztelni az eretnekeket. Hogy az Anyaszent egyház tsak az ö társaságokbol állana. erre az okra valo nézve. afrikában mindenüt a hol lehete magok közül valo püspökököt és papokot rendelének, minden féle kegyetlenségeket és szenttség töréseket követének a templomokban, a melyeket eröszakal veszik vala el a Catholicusoktol. ugy történék egyszer. hogy a szentelt ostyákot az ebeknek veték, akik is nagy dühöségel reájok rohanának.

A pápa Conciliumot tartván romában. a Concilium ezeket Condemnálá. 313.ban

Az Arianusok az Anyaszent egy ház ellen támadván. nem keveseb kárt okozának. Arius Alexandriai pap lévén a kristus ellen kezde tanitani. mondván hogy az Ige nem volna egy örökségiben. és állattyában az Attyával, ebböl következik hogy az ö tanitások szerént, a kristus nem volna valoságos Isten. az Ariánusok atöbb eretnekek modgyára. sok részre oszlának. de abban meg egyeztek. hogy mindenik rész. az Anyaszent egyház ellen volt., az ö részekre nagy hatalmasuak kezdének állani. azért meg

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 269)


Előző oldal | Következő oldal